Thursday, March 11, 2010

Reis door Tasmanie - deel 1

Dinsdag 2 maart: Auckland, Melbourne, Hobart
De wekker gaat om 4.15! We moeten Kate echt wakker schudden maar al snel beseft ze dat we gaan vliegen en is ze meteen vrolijk. Met een busje gaan we naar de luchthaven, checken in en lopen een heel eind naar de gate. We mogen al snel boarden en om 6.30 gaan we de lucht in.
Kate brengt lekker wat tijd zoet met het kijken van dvd’s op de laptop en na 4 uur landen we in Melbourne. Eerst een lange rij bij de douane, maar dan kunnen we wel meteen de bagage van de band halen. Vervolgens opnieuw inchecken voor de vlucht naar Hobart. Om 12.30 vertrekt de 2e vlucht, deze duurt gelukkig maar een ruim uur. Weer de bagage van de band halen, dan nog even wachten op het busje naar de camperverhuurder. Daar vullen we de papieren in, krijgen een uitleg over de camper en leggen de rugzakken in de camper. We rijden eerst naar een supermarkt in Sorell en daarna naar een camping in Cambridge. Terwijl Niels en Kate naar de speeltuin gaan probeer ik onze spullen weg te ruimen in de diverse kleine kastjes. Daarna koken, eten , de camper ombouwen naar een slaapruimte en dan kan Kate eindelijk naar bed. Wij gaan niet veel later slapen want het was een hele lange dag.

Woensdag 3 maart: Cambridge – Mt Field National Park
Uitgeslapen, lekker. Na het ontbijt rijden we weer naar Sorell want we hebben nog wat boodschappen nodig. Morning tea hebben we in de Botanic Gardens in Hobart en daarna rijden we naar Mt Field NP. Hier is ook een camping. Na de lunch lopen we de Lady Barron Falls Circuit, zo’n 1.45 uur. We kwamen langs 3 watervallen (Russell Falls, Horseshoe Falls en Lady Barron Falls) en zagen zeer hoge swamp gums.
Fauna gespot: pelikanen in Pitt Water tussen Sorell en Cambridge, op de camping in Mt Field NP een soort kip-vogels (soort nog onbekend), Pademelons (kleine wallabie), een slang (jakkie) en een echidna. Van de echidna hebben we helaas geen foto gemaakt, we dachten dat het een lokale egel was, maar het blijkt een bijzonder diertje te zijn, een zoogdier die eieren legt.

Donderdag 4 maart: Mt Field NP – Strahan
Na het ontbijt naar Lake St Clair NP gereden. Eerst morning tea, daarna een uur gewandeld, een combinatie van de Laimairremener Tabelti walk en de Watersmeet walk. Het laatste stuk was langs de oever van het meer. Hier hebben we ook geluncht en daarna ging de route verder door Franklin – Gordon Wild Rivers NP. Nog even gestopt voor een korte wandeling naar de lieflijke Nelson Falls voor we doorreden naar Strahan. Rondom Queenstown was het landschap zeer kaal, gevolg van het vele gekap.

Vrijdag 5 maart: Strahan
Op tijd op, vandaag gaan we een boottocht maken door de Macquarie Harbour en over de Gordon River.
Eerst varen we door de haven naar Hells Gates, de smalle toegang tot de haven, een stukje de southern ocean op en toen terug door de haven. We stoppe bij Sarah Island. Tussen 1822 en 1833 was dit een strafkolonie, nu zijn er nog slechts ruines. Daarna varen we de Gordon River op terwijl we genieten van een buffet lunch. We stoppen weer even om een korte wandeling te maken in het regenwoud bij Heritage Landing. Hier keert de boot om en varen we weer terug. Als je op het voordek staat ervaar je pas de stilte van de rivier. Na de cruise halen we een ijsje en doen boodschappen voor we terug lopen naar de camping.

Zaterdag 6 maart: Strahan – Cradle Mountain NP
Vandaag rijden we naar Cradle Mountain NP, een mooie rit. Vannacht en vanochtend regende het maar na de morning tea in Rosebery komt de zon er door. In Cradle Mountain zoeken we eerst de camping op. Het is een hele mooie ruim opgezette camping in het bos waardoor je echt je eigen beschutte plek hebt. Na de lunch lopen we naar de ingang van het nationaal park, vandaar vertrekt een pendelbusje verder het park in. Wij stappen uit bij Dove Lake voor een twee uur durende wandeling rondom dit meer. De eerste helft hebben we een goed uitzicht op Cradle Mountain, daarna lopen we onderlangs en weer terug via de andere kant van het meer. Het is een werkelijk schitterende wandeling, vrij gemakkelijk doordat het pad zeer goed aangelegd is met veel boardwalk. We hebben ook mazzel, we hebben veel zon: in dit gebied regent het 7 van de 10 dagen en is het 8 van de 10 dagen bewolkt.

Zondag 7 maart: Cradle Mountain NP – Mole Creek
Tijdens het ontbijt krijgen we bezoek van een moeder en baby pademelon. Hierna ruimen we de camper op en rijden we weer naar het nationaal park voor de 20 minuten durende Enchanted Walk. Kate wandelde dit grotendeels zelf. Opnieuw een zeer mooie wandeling door een sprookjesachtig bos. Hierzien we ook twee Bennetts walabies.
Daarna rijden we naar Mole Creek Karst NP. Hier bezoeken we de Marakoopa cave met naast de gebruikelijke stalactieten en stalagmieten ook glowworms. Na de lunch rijden we naar de camping in Mole Creek om een plekje te reserveren voor we een stukje doorrijden naar Trowunna Wildlife Park. Hier worden gewondde of verweesde tasmanian devils, wombats,w allabies en vogels opgevangen voor ze weer uitgezet worden indien dit mogelijk is. We kunnen een wombat baby vasthouden, die zijn erg knuffelig en een tasmanian devil aaien. Dat beestje klinkt gevaarlijker dan het is. Het zijn vrij kleine diertjes en de babies zijn helemaal schattig, qua grootte een klein katje maar wel met een echte grom.
Hierna rijden we terug naar de camping waar Kate nog even bij/in het riviertje speelt.

Maandag 8 maart: Mole Creek – Launceston
Helaas regen.... De rit van Mole Creek naar Launceston is daardoor ook zeer saai, geen uitzicht op de omgeving. We zoeken eerst de camping in Launceston op om een plaatsje te reserveren, daarna rijden we de stad in voor morning tea en wat winkels te bekijken, wat doe je anders in de regen. De meeste winkels zijn echter gesloten want het schijnt een feestdag te zijn. Daarna rijden we naar het Queen Victoria Museum. Hier was een hele leuke interactieve expositie met betrekking tot techniek en natuurkunde, heel erg hands-on zodat Kate ook een leuke tijd had.
’s Middags rijden we nog een stuk langs de Tamar River tot de Batman Bridge. Hier zien we een echidna lopen en dit keer maken we wel foto’s!

Dinsdag 9 maart: Launceston
We blijven vandaag in Launceston. We rijden naar de parkeerplaats bij de Cataract Gorge, een ravijn door het midden van de stad. We lopen via de zig zag track bovenlangs het ravijn naar Kings Bridge. Vandaaruit lopen we via het Kings Park en Royal Park de stad in naar het City Park. Hier kan Kate even lekker spelen in de speeltuin en ze hebben er ook makaak aapjes. Daarna lopen we via het centrum terug naar naar de Gorge om nu via de ander kant terug te lopen en via de hangbrug komen we weer terug bij de campervan.

1 comment:

Edwin said...

Hey Margreet, van harte gefeliciteerd met je verjaardag !! Geniet van de reis in Tassie.