Friday, December 28, 2007

Kiwi rijbewijs

De regel in Nieuw-Zeeland is dat je een jaar met je buitenlandse rijbewijs mag rijden. Daarna moet je het omzetten naar een Nieuw-Zeelands rijbewijs. Omdat ik mijn Nederlandse rijbewijs ook moet laten verlengen heb ik vandaag mijn rijbewijs om laten zetten naar een Kiwi versie. Als je je rijbewijs langer dan 2 jaar hebt en uit o.a. de EU komt hoef je alleen een theorie test te doen. Anders moet je ook een praktijk test doen.

De theorie test bestaat uit 35 vragen (25 algemene plus 10 specifiek voor de auto) waarvan je er minimaal 32 goed moet hebben. De test is een vel met multiple choice vragen waarvan je het goede hokje moet openkrassen. De test kun je doen bij elk AA kantoor en je kan gewoon binnenlopen. Ik had de 'Road Code' goed bestudeerd en had geen fouten in de theorie test. Je krijgt dan meteen een tijdelijk Kiwi rijbewijs mee(geldig voor 3 weken). Het officiele rijbewijs wordt binnen die tijd thuisgestuurd.



Er zijn overigens wel een paar verschillen met de de nederlandse regels. De belangrijkste is wel 'Lange bocht gaat voor korte bocht', als je linksaf wilt slaan en een tegenligger wil rechtsaf dezelde straat in (bedenk dat we hier links rijden) dan heeft die tegenligger dus voorrang.

No comments: