Friday, January 2, 2009

Vakantie in Northland

24 december 2008
Na de ochtend gewerkt te hebben zijn we rond 15h00 in de auto gestapt. In Whangarei hebben we een motel gezocht. Daar hadden we Kate in haar tentje gelegd achter de stoelen, maar precies tussen de stoelen door kon ze met ons nog meekijken naar Shrek. Een latertje voor haar dus.

25 december 2008
Na het ontbijt reden we weer verder over de SH1 en vervolgens namen we de SH10. We wilden stoppen voor een kopje koffie/thee in Mangonui, maar alles was helaas nog dicht daar. Toen maar een stukje verderop op een parkeerplaats even pauze gehouden. Daarna zijn we doorgereden naar de camping op het Karikari Peninsula in Doubtless Bay. Na de lunch hebben we nog een wandeling over het strand gemaakt en schelpen gezocht.

26 december 2008
Tweede kerstdag hebben we een korte wandeling gemaakt over het strand van Matai Bay, een hele mooie baai. Vervolgens het strandtentje opgezet voor de nodige schaduw en de middag op het strand doorgebracht. Niels en ik hebben nog een korte duik genomen, maar het water was wel heel erg koud. Kate heeft lekker zitten spetteren in een poeltje. Aan het eind van de middag zijn we langs de andere baaien van de peninsula gereden.

27 december 2008
We konden maar 2 nachten op de camping blijven, daarna was het volgeboekt. We besloten naar de westkust van Northland te verhuizen, naar een camping vlakbij Kaitaia, bij het begin van 90 Mile Beach. De koffiestop hebben we gehouden bij Ancient Kauri Kingdom, een workshop en gallerie die 50.000 jaar oude, uit het moeras gehaalde Kauri stronken verwerkt in meubels en andere gebruiksvoorwerpen. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het Gumdiggers Park. In dit gebied werd in de periode van 1870 - 1920 naar hars van Kauri bomen gegraven. In het park zag je de overgebleven gaten en er stonden wat hutten waarin de diggers leefden. Na de lunch op de camping zijn we naar Kaitaia gereden voor boodschappen en we zijn naar het strand gelopen. Ninety Mile Beach is een officiele 'snelweg', je mag er 100 rijden! Je moet alleen wel rekening houden met vloed en een helling in rul zand kunnen nemen...

28 december 2008
Vandaag zijn we bijna helemaal naar het topje van Nieuw Zeeland gereden, naar Cape Reinga. De echte North Cape is niet toegankelijk. Vanaf Cape Reinga hadden we een schitterend uitzicht over de kust en zowel de Tasman Zee als de Pacific die hier samenkomen. Helaas was het niet helder genoeg om de Three Kings Islands te zien.
Op de terugweg zijn we gestopt bij de Te Paki Stream sand dunes, een mini-woestijn. Hier is de noordelijke entree naar 90 Mile Beach via een riviertje. Daar hebben we de auto maar niet aangewaagd. Wel hebben we een boogieboard gehuurd om vanaf een duin te kunnen surfen. Het beginnersduintje vond ik nog wel leuk, maar de echte helling was wel heel hoog en steil. Het was een hele klim omhoog door het rulle zand met die harde wind en een surfplank in je handen. Bovenaan moest ik flink slikken en uiteindelijk vol in de remmen (tenen in het zand duwen) naar beneden gegleden, brrrr wat eng. Niels is gewoon in volle vaart naar beneden geroetsjt. Inmiddels werd die arme Kate gezandstraald dus we zijn vrij snel weer weg gegaan.

29 december 2008
Helaas, het regent. Vandaag willen we weer naar een andere camping, alvast een stukje terug naar het zuiden, naar de Bay of Islands. Onderweg zou een mooie wandeling te doen zijn, maar omdat het nog steeds regent laten we dat maar schieten. In Kerikeri hebben we de Stone Store en het Mission House bezocht. De Stone Store is het eerste stenen gebouw van Nieuw Zeeland en is voltooid in 1835. Het missiehuis (of Kemp House) ernaast is het oudste nog bestaande huis gebouwd door Europeanen. De camping in Kerikeri ziet er erg mooi uit en heeft nog wel een plekje op het volleybalveld (de campings in Paihia en Russell zijn vol), vandaaruit zijn we het stadje ingewandeld voor wat boodschappen.

30 december 2008
We werden om 7h50 opgehaald door een shuttlebusje en naar de haven van Paihia gebracht. Daar konden we om 9h15 aan boord van een Fullers' boot voor een dagtrip door de Bay of Islands. Deze boot doet ook dienst als postboot, op diverse eilanden werden pakketjes of alleen een krant afgeleverd. Het commentaar van de kapitein werd op een leuke, nonchalante manier gegeven, zodat we niet het gevoel hadden op een super toeristische attractie te zitten, maar gewoon lekker aan het varen waren. De lunchstop was op Urupukapuka Island, daar hebben we nog een korte wandeling gemaakt. Vanaf Urupukapuka Island gingen we de 'echte' zee op, dat merkten we wel aan de golven. Niels is met Kate wat verder achterin de boot gaan zitten, want Kate vond de deining niet zo prettig. Bij Cape Brett zijn we door de Hole in the Rock gevaren. Om 16h00 waren we weer terug in Paihia en daar stond het busje al te wachten om ons terug te brengen naar de camping.

31 december 2008
Vandaag zijn we eerst naar Rewa's village geweest, een replica van een pre-europees Maori vissersdorpje. Daarna hebben we een heerlijke wandeling gemaakt langs de rivier tot aan de Rainbow Falls. De rest van de middag hebben we rustig op de camping gezeten, Kate had gisteren op de boot niet geslapen en was nog best wel moe. 's Avonds heeft Niels natuurlijk oliebollen gebakken, helaas ging het net regenen, maar gelukkig hij zat droog onder de luifel.

1 januari 2009
Hoera, het zonnetje schijnt weer. Rustig de tent ingepakt om daarna terug naar huis te rijden. Vanaf Wellsford hebben we nu in plaats van verder de SH1 te volgen, de SH16 genomen. Deze hoek van Northland hadden we nog niet gezien. Een erg mooie rit tot Auckland. Daarna was het de vertrouwde route naar Hamilton en tegen 16h30 waren we weer thuis.
Overmorgen kan Niels weer naar Auckland rijden om Berend, Hylke en Johan op te halen!!!

Klik hier voor meer foto's van de vakantie

2 comments:

Anonymous said...

Hé, daar....dat is dan de 2de lekke band in het leven van de mountain buggy!! De 1ste was in France, toen wij met Johan en Hylke op vakantie waren bij mevr Jolie.
XXX ook aan de rest van de familie straks!!
Zussie

Niels said...

Dit was een echte klapband... dus de binnenband vervangen. En om het voorwiel eruit te krijgen moet de halve buggy uit elkaar :-)