Sunday, March 15, 2009

Mountainbiken op de Ligfiets

Afgelopen zaterdag was de Colville Connection mountain bike race. Dit is een mountain bike rit van 72km rond de top van het Coromandel Peninsula. Een aantal collega's van mij doen al een aantal jaar mee, en ze hadden me overtuigd om dit jaar ook mee te doen. De rit gaat voor 80% over gravel wegen, en normaal gaat de rest over een grote heuvel via een graspad. Dit jaar had de DOC permissie gegeven om het wandelpad van de Coromandel Walkway te gebruiken, wat voor mountain biken een mooi, niet te technisch single track zou zijn. Omdat ik weet dat ik op de ligfiets langere afstanden zonder al te veel training kan rijden :-) werd dat de fiets voor mij. Het kaartje hier links geeft de gravel wegen aan van Colville (A) naar Stony Bay (B), dan over het single track naar Fletcher Bay (C) en van daaruit terug over gravel naar Colville.


In totaal deden er zo'n 900 rijders mee aan de 72 km rit. 2 van de collega's zijn redelijk goede fietsers (Danny is 43e geworden in 3:42, 41 minuten achter de winnaar) dus die startten ergens voor in het peloton, samen met Corinne ben ik achteraan van start gegaan.

Helaas was het weer nog wat slechter dan de beloofde motregen, dus na het 1e uur waren we al tot op het bot toe doorweekt. Ik heb dus ook niet zo veel foto's gemaakt.

De ligfiets trok in ieder geval veel bekijks, veel vragen of het comfortabel was, of ik hem zelf had gebouwd, hoe je daar nou mee stuurt, enzovoort. In totaal heb ik zeker zoveel kunnen rijden als op een 'gewone' mtb, de steile afdalingen op het single track kon ik met de ligfiets grotendeels rijden, terwijl ik daar met de mtb waarschijnlijk afgestapt was, alleen een paar 1oom single track had ik misschien op een gewone mtb kunnen rijden, waar ik niet weg kwam met de ligfiets (te glad, slippend achterwiel). Door alle regen en de 800 rijders voor me was het single track vooral een hele grote modder glijbaan...

In totaal heb ik er 7:28 uur over gedaan (inclusief stops) met een 844e plaats, en volgens de hoogtemeter hebben we 1600m geklommen. Ik heb wel wat problemen gehad met modder in mijn derailleurkabel, dus schakelen ging niet goed, waardoor ik beperkt was tot de 3 versnellingsnaaf en handmatig (afstappen, derailleur verplaatsen, kabel doortrekken) schakelen...

Wie durft er nu nog te zeggen dat je niet kunt klimmen op een ligfiets?

Update: een foto van de finish.

1 comment:

Marianne said...

Sportief hoor! Ik neem toch aan dat het verschil tussen Danny en jou geen 7 uur was :-)