Saturday, May 9, 2009

IELTS

Vandaag heb ik de IELTS test gedaan. Dit is een test om je niveau van engels te bepalen. Ik moest dit doen ten behoeve van de verlenging van mijn visum. Niels hoefde niet omdat hij een baan heeft die voorkomt op de long term shortage list.
Je kan een cursus volgen die je helpt voor de test maar ik had besloten het gewoon maar te wagen. Ook omdat er niet zoveel tijd meer is voor ons visum verloopt.
Ik had om 11.15 mijn mondelinge test. Dat begon met een algemeen gesprek over winkelen en reizen. Daarna moest ik 1 tot 2 minuten praten over mijn favoriete deel van Amsterdam en vervolgens mijn mening geven over waarom mensen van de stad naar het platteland zouden verhuizen en over de problematiek van de grote stad en eventuele oplossingen. Ik had wel het idee dat dit goed ging.
Om 1 uur begon de schriftelijke test. Eerst een luistertoets. We kregen steeds een fragment te horen van een gesprek, discussie of college en moesten daarover vragen beantwoorden. De eerste vraag ging meteen de mist in, je moest een postcode opschrijven die werd genoemd en ik verwachtte getallen (zowel voor NL als NZ is dat zo), maar het begon dus met letters en daar werd ik zo door verrast dat ik het niet hoorde! En je hoort elk stuk steeds maar 1 keer. Maar daarna ging het gelukkig beter en ik denk dat ik de meeste vragen goed heb beantwoord.
Onderdeel 2 was een leestoets. Geen problemen met het lezen en begrijpen, maar misschien zocht ik teveel achter de vragen, is het een strikvraag of niet? Bijv: in de tekst over een waterleidingbedrijf stond dat schriftelijke afspraken per dagdeel werden gedaan, geen expliciete tijd afgesproken. De vraag was: wordt bij afspraken de definitieve tijd gegeven, waar, niet waar of niet vermeld. Eerst had ik nee ingevuld, maar toen dacht ik: in de vraag gaat het over afspraken in het algemeen, niet over schriftelijke afspraken, dus dat staat niet zodanig in de tekst....zoek ik er teveel achter??? Dat kwam nog een paar keer voor helaas.
Tot slot een schrijftest. Eerst in 150 woorden een brief schrijven aan de voorzitter van je sportvereniging waarin je aangeeft waarom de sportvereniging belangrijk voor je is, welke verbeteringen aan het oude gebouw gedaan moeten worden en welke voordelen dat voor de leden zou hebben. Daarna in 250 woorden een essay schrijven over de veranderende eetgewoontes binnen je cultuur. Ik was zo dom om eerst een kladversie te schrijven en kwam in tijdnood. Helaas te weinig woorden in het essay. Geen idee hoe dat wordt afgerekend in de score.
Maar goed, voor het visum hoef je maar een 5 te halen voor de test. Dat zal wel moeten lukken, maar het is ook wel interesant om nu eens te weten welk niveau mijn engels heeft. Over zo'n 2 weken kunnen we de uitslag ophalen.

4 comments:

Anonymous said...

Ik zou zijn gezakt!! maar jij?? Nee, daar zou ik mij gaan zorgen over maken...Hoe gaan ze dat niveau bepalen?? In NLse termen de basisschool, MAVO, HAVO, VWO en universiteit, dit dan wel vertaald in de NZse versie.
Dan nu nog ff duimen!!
Kus van zussie...

Anonymous said...

Ik denk dat jouw zussie gelijk heeft! en ben ook heel benieuwd naar het eindresultaat.
Overigens wil ik ook even vermelden dat ik nog steeds met veel plezier jullie blog volg, mede omdat het zo'n leuk inzicht geeft op het leven in NZ. En dan is daar natuurlijk ook nog Kate! Wat hebben jullie er weer leuke foto's bijgezet.
Groetjes van Jos

Paschnampook said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Hi Margreet, ik zou je maar niet te veel zorgen maken over het halen van je test. Wel grappig dat Niels niet op hoeft te komen voor de test. Jullie hebben allebei een baan dus daar kan het niet aan liggen. Ik vind dat hij uit solidariteit de test ook maar moet doen, 's wel zo eerlijk :P
greetz, Edwin