Tuesday, April 28, 2009

Jury Duty

Als je op de Electoral Rol ('kiesgerechtigde lijst') staat in Nieuw-Zeeland dan kun je ook opgeroepen worden voor 'Jury Duty' (als jurylid optreden in een rechtzaak). Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of ik nou wel of niet op de Electoral Rol hoor te staan, maar ik kreeg dus een oproep voor Jury Duty. En wat de rechtbank betreft was het simpel, als je op de Electoral Rol staat mag/moet je ook Jury Duty doen.

Ik moest me maandag om 9 uur melden bij de rechtbank aan Anglesea St in Hamilton. In totaal werden er ongeveer 100 mensen opgeroepen. Er zouden 3 rechtzaken beginnen op maandag, en voor elke rechtzaak worden in eerste instantie 25 juryleden geloot. De resterende personen zijn 'standby' en kunnen naar huis, maar kunnen de rest van de week nog opgeroepen worden. Ik zat bij de 25 personen voor 1 van de rechtzaken. Vervolgens wordt je naar de rechtzaal gebracht, de rechtzaak wordt geopend (gaan staan als de rechter binnenkomt en de aanklacht aanhoren). Dan worden er uit de 25 potentiele juryleden 12 mensen gekozen, als je naam getrokken wordt loop je naar de jurybanken en de advocaten kunnen dan een aantal keer bezwaar maken als ze je niet willen, dat moeten ze doen voordat je gaat zitten. Ik werd wederom getrokken en er werd geen bezwaar gemaakt, dus ik kwam in de jury te zitten.

Vervolgens wordt de jury welkom geheten en naar de jurykamer gebracht achter de rechtzaal, hier moet je een 'woordvoerder' kiezen uit je midden. Als dat gedaan is ga je terug naar de rechtzaal en doen de aanklager en de verdediging hun openingspleidooien.

In ons geval was het een rechtzaak van de kroon tegen B.T. en de aanklacht was inbraak in de remise van de busmaatschappij. Mijn stereotype beeld ging helemaal op met een jonge, vrouwelijke strak geklede aanklaagster en 2 wat oudere heren die een wat verfomfaaide indruk maakten als advocaten voor de aangeklaagde.

We hebben een aantal getuigen aangehoord, inclusief de aangeklaagde persoon. Daarmee was de maandag afgelopen. Dinsdag ochtend ging het process verder met de afsluitende betogen van de aanklager en de verdediging en daarna een samenvatting van de rechter. Vervolgens moesten wij tot een unanieme beslissing komen met de 12 juryleden. In dit geval waren we er allemaal redelijk van overtuigd dat de persoon zeker niet brandschoon was, maar het bewijs was voornamelijk indirect en daardoor was het niet mogelijk om de conclusie te trekken 'beyond reasonable doubt' dat de aangeklaagde schuldig was. Het oordeel was dus 'niet schuldig'.

Het was leuk om zo'n proces eens mee te maken, zeker omdat we dit systeem in Nederland niet kennen. Normaal gesproken moet je voor de rest van de week nog beschikbaar zijn voor eventuele andere rechtzaken, maar wij zijn verder verexcuseerd voor Jury Duty de rest van de week, zodat ik de rest van de week weer normaal aan de slag kan.

1 comment:

Marielle said...

Hey Niels, klinkt spannend en grappig om een keer mee te maken!! Zo heb je nog wat aan het kijken van Ally McBeal gehad he!! X Mariëlle