Tuesday, July 31, 2007

ditjes en datjes

Zoals jullie wel kunnen merken aan de frequentie van blog posts gaat het leven hier inmiddels zijn rustige gangetje. De grootste nieuwtje zijn er hier wel vanaf en we zitten een relaxte routine van werken, en rustig aan doen. Afgelopen weekend zijn we naar de nieuwste Harry Potter film geweest met Dan en Suus en nog een andere collega van mij. Zondag was er een housewarming/barbeque bij een nieuwe collega van mij. 's ochtends regende het nog pijpenstelen, maar tegen de middag klaarde het op. Hun (huur) huis was nog herkenbaar leeg, ze zijn uit Engeland overgekomen en hun container met spullen is nog onderweg. Wel jaloers op hun huis, ze betalen net zoveel, maar het ziet er veel mooier uit... Dat is waarschijnlijk het voordeel van nu een huis zoeken, toen wij aankwamen was het academisch jaar net begonnen en zochten alle studenten dus ook woonruimte.

Op mijn werk gaat het ook goed. Ik heb vorige week donderdag mijn 'PA' gehad (Personal Appraisal / beoordelingsgesprek). En we hebben het vooral ook gehad over de projecten die het komende jaar gaan spelen. Hierdoor weet ik ook weer wat beter wat er aan gaat komen en waar ik op kan rekenen. Het is ook vooral zelf aangeven wat je wel en niet graag wilt doen, wat dat betreft heb ik veel vrijheid.

Ik ga me de komende tijd in ieder geval bezighouden met de architectuur van het GIS Portal. De site (gisportal.landcareresearch.co.nz) gaat er in ieder geval anders uitzien (maar dat zal nog wel even duren). Nu is het nog ArcIMS 9.0, dat gaat veranderen naar ArcIMS of ArcGIS Server 9.2. Daarnaast moet de gebruikers interface er wat beter uit gaan zien. Verder ga ik me ook bezig houden met de 'softe' kant, de verschillende vestigingen gebruiken nog veel verschillende technieken, hierdoor is het vaak moeilijk om projecten te 'delen'.

Verder ga ik me bezighouden met de LandUse New Zealand dataset, dit is een combinatie van bodemkaarten, vegetatie en nog zo wat datasets. We gaan in ieder geval ook naar PostGIS (een ander 'merk' database) kijken om dit werk te doen. Voor de techneuten: we willen veel met spatial views werken om het datamodel op te bouwen, en SqlServer (de standaard ArcSDE database bij Landcare) is daar niet zo goed in...

1 comment:

Anonymous said...

Ha Niels,
Goed om te lezen dat het bij jullie z'n gangetje gaat. Ik was al benieuwd aan het worden naar wat meer zaken over je werk en kijk: ik wordt op mijn wenken bediend! Ik zag in de laatste regels het woord Postgis opduiiken en dat trok even nog wat extra aandacht. Wij zijn zelf ook gaan experimenteren met Postgis en hebben dit ondertussen in productie draaien als GIS-database bij onze waarnemingenverwerking online in combinatie met GoogleMaps. (zie ook www.vlindernet.nl/landkaartje. In de nabije toekomst gaan we dat nog veel verder integreren. Mocht je meer willen weten over onze ervaringen email me dan maar.

Groetjes, ook aan Margreet,
Victor