Tuesday, July 24, 2007

Midwife – Antenatal Classes

Afgelopen woensdag weer een bezoekje gebracht aan m’n midwife. Alles lijkt weer prima te zijn: lekker lage bloeddruk en een rappe hartslag van de baby. Vanaf deze week heb ik elke 2 weken een controle.
Vrijdag heb ik bloed laten prikken voor ijzergehalte en diabetes. Hier hebben ze diverse laboratoria waar je dit kunt laten doen, je hoeft niet naar het ziekenhuis. Het laboratorium waar ik was is zelfs ’s avonds tot 9 uur open! Voor de diabetes test mocht ik een fijn zoet drankje drinken en vervolgens een uur roddelblaadjes lezen voordat het bloed werd geprikt. Ben nu weer helemaal op de hoogte met betrekking tot BNZ-ers (bekende nieuw zeelanders).
Gisteravond was de eerste antenatal class. Dit duurt 6 weken, 2 uur per keer. De bedoeling is dat je partner elke keer mee komt. Dat is volgens mij wel anders dan in NL. Daar is het toch vaak een combinatie van bijvoorbeeld gymnastiek, informatie, filmpje en een keertje met partner? Wie vertelt me dat? Voor de geïnteresseerde heb ik een scan gemaakt van het programma. Klik op het plaatje voor een vergroting.
Na de introductie werden we in 3 groepen opgesplitst (alles door elkaar) en moesten we praten over wat we verwachten van onze midwife. Vervolgens gingen de partners een lijst maken van alle veranderingen op het sociale, financiële en relationele vlak. De aanstaande moeders maakten een lijst van opnieuw sociale veranderingen en de lichamelijke. Vergeleken bij sommige anderen kom ik er tot nu toe nog gemakkelijk vanaf. Met kaartjes moesten we lichamelijke klachten combineren met oorzaken en oplossingen en weer in andere groepjes nadenken over wat de mogelijkheden zijn voor de geboorte (wie aanwezig, waar, pijnbestrijding etc). Heel interactief dus. En ook interessant verhalen van anderen te horen.

1 comment:

Anonymous said...

Vanavond tegen 22.30 uur terug gekomen van vak, dus jullie horen binnenkort meer over vakantie en zwangerschapsgym van mij.
Kus D'ke